A Scanner Darkly


Richard Linklater^ın, Philip K. Dick kitabından uyarlama 2006 tarihli filmi. Madde bağımlılığından çökmekte olan insanların ve onları gülümseyerek izleyen devlet^in hikâyesi. Canlar kurtarmak için az sayıda can almak her devletin “pis” işidir, geçmiş ya da gelecek, bu değişmez diyor kısaca. Kimin canını neyden kurtaracağını da her zaman sizin yerinize seçerler ve onlar zararı bilirler, yarar^ın hep karşısında bulunur onlara göre. Pratikte işler pek öyle yürümese de, dev^letler böyledir, size yaşam sunarlar!
Senaryolaştırma aşamasında Richi olayı pek kolaylaştırmamış, belki de kolaylaşamıyordu.
Oyunculuğa gelince Winona Rider, Keanu Reeves, Woody Harrelson ve adamım Robert Downey Jr. Gerçekten iyi iş çıkartmışlar, zaten Linklater^ın seçimlerine güvenimiz sonsuz..
Öncelikle kitabı okursanız film size daha net gelebilir ama kitabı okumayanlar için zorlayıcı ve kafa karışıklığı oluşturuyor. “Karışık kafalar” sevdiğim bir şey, bu yüzden hoşuma gitti ve başarılı buldum sanırım, ayrıca “kitap gibi film” olmasından ötürü filmi okumak ayrı bir zevk..

“Bir tarayıcı ne görür?
Kafaların içini mi?
Kalbin içini mi?
Benim içimi, bizim içimizi görür mü?
Net mi görür yoksa karanlık mı?
Umarım net görüyordur, çünkü ben artık kendi içimi göremiyorum..
Sadece karanlığı görüyorum..
Umarım tarayıcılar daha iyi görür,
Çünkü tarayıcılar benim gibi sadece karanlık görüyorsa
O zaman tekrar lanetlenirim..
Bu şekilde sonumuz sadece ölüm..
Çok az şey bilerek, onu da yanlış bilerek öleceğiz..”

Waking Life^tan sonra Richard ikinci animasyonunda yine turnayı gözünden vuruyor, bir de Thom Yorke şarkısı ile biten filmler sağlam oluyor, buna karar verdim. The Prestige, Analyse ile kapanıyordu, A Scanner Darkly için de seçilebilecek en ideal şarkı olan Black Swan seçilmiş. Çünkü biliyoruz ki; 'cause this is fucked up, fucked up, 'cause this is fucked up, fucked up..

5 yorum:

  1. SE7IN said,

    devlet mi sermaye mi sorusunu soruyorum bu noktada. malumunuz substance d'den kurtarma kampanyasının sponsoru hede hödö şirketini alkışlıyoruz filmin en başında. sonrası daha da malum

    on 3 Haziran 2007 23:41


  2. Unknown said,

    devlet bir can verip sermaye^nin alacağı bini kurtarmaya çalışıyor sanırım..

    on 4 Haziran 2007 10:08


  3. hayalmeyal said,

    waking life'ta olduğu gibi havada dolaşıp duran onca şey içinden yakaladıklarımın ne kadar az olduğunu düşünerek üzüldüğüm bir film, geriye kafa karışıklığı ve hissettiklerim kaldı sadece.

    on 7 Haziran 2007 15:24


  4. oinone said,

    phillip dick muhterem kisisi olmasa bu sci-fic sinemasi ne halt yiyecekti diye hep merak etmisimdir. a scanner darkly ise bunlardan oncekilere benzemeyerek(minority report'u ayiriyorum) oldukca gunumuz dunyasi cizmis. bildigimiz otomobiller, giyilebilecek kiyafetler(aksileri icin bkz: Total Recall ve Blade Runner) gosterdi cok da iyi etti. downey jr.ile harrelson'in oyunculuklari ayri bir guzeldi ama kadrodaki diger herkes cuk oturmus rollerine. mimikler vs. baya zor bir is olmali animasyona donusucek olan bir filmde hareket etmek. ben kizim begensin ben begenmem Keanu'yu bile takdir ettim iyi becermis dogrusu.

    on 11 Haziran 2007 19:04


  5. farelzan said,

    filmin yapim asamalarini izlemistim de gercekten animasyonu yapan elemanlari takdir etmek lazim.

    cok karmasik bir filmdi, robert downey jr. i ve harrelson'i hic sevmem, keanu da benim icin onemsiz, ama winona'yi izlemek guzeldi.

    muhabbetle

    on 4 Ağustos 2007 01:41