Dazed And Confused


Richard Linklater^ın yazıp yönettiği 93 tarihli "amerikan gençlik filmi". 76^da bir okulun kapanış günü ve gecesinde geçen film bana ve bir çok insana doğal olarak George Lucas^ın American Graffiti^sini hatırlattı. Arabalardan tutun da gece atmosferine kadar film epey bir benzerlik taşıyor American Graffiti ile. Lucas 60^lara dönüş yaparken Linklater 70^lerin ortalarını selamlıyor, altmışlardan arta kalan manyaklık ve ruhani oyun havalarının punk patlamadan önceki son nefeslerini izletiyor.
Başrol oyuncusu olmayan bu ortam filminde Ben Affleck ve Milla Jovovich gibi ileride ünlü olan oyuncuların gençliklerini görüyoruz. Özellikle Affleck konusunda Linklater büyük bir öngörüde bulunmuş ve en salak karakteri üzerine dikmiş, tebrik edilesi. Ayrıca birçok insan filmi sadece Milla Jovovich^in gitara dokunduğu 4.5 saniye için bile izleyebilir, o açıdan da başarılı!
Her zamanki gibi okulun futbol takımından birkaç oyuncu, uyuşturucu kullanımının tavan yapması, birbirinden güzel amerikan arabaları ve 18 yaş altı alkol alma sorunları, seksin keşfedilişi ve anlık ilişkiler. Kısacası "tipik" diye nitelendirilebilecek her şey var filmde, zaten orijinal olsun diye de yapılmamış eminim ki, muhtemelen Linklater böyle bir gün yaşadı ve hala o gün hakkında ne düşündüğünden emin değil. Bu yüzden de filmini çekmiş, izlediğinde bir karar verecek sanırım. (Vermiştir artık..)

Halihazırda American Graffiti varken böyle bir filme gerek var mıydı diye soracak oldum, sonra vazgeçtim. Dönem müziklerini biliyorsanız, Aerosmith seviyorsanız film size keyifli dakikalar yaşatacaktır, ayrıca yavşak amerikan genci aksanı da uzun süre dilinize takılacak.
Take it easy man, take it easy..

4 yorum:

  1. Emre said,

    bence oldukça eğlenceli ve güzel bir filmdi. 90'lı yıllarda çekilmiş bir film olarak oldukça inandırıcı bir 70'ler atmosferi kuruyordu film. American Graffiti elbette çekildiği dönemi anlatması açısından gerekse de george lucas gibi bir ustanın imzası olması açısından daha öne çıkan bir film ama ben şahsım adıma dazen and confused'i daha çok seviyorum.

    on 2 Haziran 2007 22:12


  2. SE7IN said,

    biz de linklater demişken a scanner darkly diyoruz. izlemediyseniz mutlaka izleyiniz izlediyseniz de iki yorum bahşediniz diyoruz.
    saygılar efendim =)

    on 2 Haziran 2007 23:57


  3. adam kesher said,

    çok içten samimi bir filmdir bence dazed and confused.iyi yapılmış bir amerikan gençlik filmidir.benzerleri gibi sinir bozucu değildir.örnek olarak ilk akla gelen american pie gibi mesela.özellikle 'slater alligator' karakteri şahanedir. american graffiti'ye benzer yönleri çoktur.bende american graffiti'yi bir adım önde tutarım tabi ama dazed and confused hakkı yenmeyecek bir gençlik komedisidir.

    on 3 Haziran 2007 00:03


  4. Serra said,

    70-80-90lar hayranı biri olarak filmin giriş sahnesinden tutun -ki Aerosmith'in Sweet Emotion şarkısıyla başlar- en basit bölümlerine kadar hayranlıkla izledim filmi. Standart bir film-olay örgüsü, formatı yok; kendi kendine bir akışı var filmin, hayatın içinden. Belki de bizi bu filme bu kadar ısındıran da bu, fazlasıyla içten ve doğal oluşu.

    Filmdeki en beğendiğim repliklerden biridir: "Anlatmak istediğim şu ki, geriye dönüp baktığımda şunu demek istiyorum; elimden gelenin en iyisini yaptım, bu yerde sıkışıp kalmışken. Eğlenebildiğim kadar eğlenebildim, bu yerde sıkışıp kalmışken. Geçirebildiğim en iyi zamanı geçirdim, bu yerde sıkışıp kalmışken."

    Belki de bizlerin, Türk gençliğinin, en büyük eksiği bu. Belki de bu kadar kesin sınırlara sahip tabularımız olmasa, kadın-erkek ilişkileri bu kadar zorlayıcı bir etken olmasa... Aslında eğlence filmdeki kadar basit. Toplumumuzda en basit şeyler hep namus meselesi haline getirildiği için, biz Türk gençleri olarak eğlenceyi daha ekstrem şeylerde arıyoruz. Bu yüzdendir ki hayattaki basit şeylerden zevk alamıyoruz. Belki de eğlenmek bu yüzden bu kadar "lüks" bizler için.

    on 20 Temmuz 2014 13:12