Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni



Genelde burdaki yazılarda afiş kullanmayı fazla sevmem ama bu seferki o kadar manalı ki kullanmadan edemedim. Yavuz Turgul'un yazıp yönettiği ve "Muhsin Bey"'den sonra Şener Şen ile ikinci çalışması olan film aslında çok derin bir 80 ler sonu Türk sineması incelemesi ve "unutulmak" teması üzerine kurulmuş bir yapıt.

Yüzlerce film çekmiş Haşmet Asilkan aslında moda olan şeylere takıntılı olan bir yönetmendir. Seks filmleri moda olduğu dönemde takma isim kullanarak seks filmi çekmiştir, şarkıcı filmi moda olduğu dönemde şarkıcı, aşk filmi moda olduğu dönemde aşk filmi... Ve sıra sosyal içerikli filmlerdedir ve solcuların gözüne girip, sanatsal bir film yapma çabasındadır. Kendisine aşk filmi sipariş eden prodüktöre uzun uğraşlar sonucu hazırladığı senaryoyu sunar fakat prodüktör için bu filmi çekmek intihardır ve kabul etmez. Türkiye'deki o dönemdeki sinema -eğer diyebilirsek- sektörünün ne kadar kötü durumda olduğunu en iyi anlatan söz belki de Haşmet Asilkan'ın dudaklarından çıkanlardır ; "Tam altı aydır film çekmedim".

Film bunun gibi dönemin pek çok ayrıntısını gözler önüne sermektedir. Bir diğer dikkat çekici sahne de, Haşmet Asilkan prodüktörle anlaştıktan sonra kahvehanede otururken, sinema emekçilerinin yanına gelip avans istedikleri sahnedir. Sinema artık herkes için hayat mücadelesinin bir parçası, sanatsal kaygılardan çok ekmek kapma yuvası haline gelmiştir. Haşmet Asilkan içi kan ağlayarak figuranlara rol veremez fakat başrolü, unutulmuş ve yokoluşunu gözleriyle görmüş Nihat'a vermek zorunda kalır.

O film bir şekilde tamamlanır. Fakat gala gecesine Haşmet Asilkan'ın beklediği kadar ilginin olmaması, galaya gelenlerin filmle dalga geçercesine salonu terketmeleri, Haşmet Asilkan'ı intihara sürükler. Önce kaplumbağayla, sonra çocuklarıyla vedalaşır. Tam yeni setine yolculuğa çıkmak üzereyken neyse ki birileri tarafından "aşk filmlerinin unutulmaz yönetmeni" olduğu hatırlanacaktır.

Yavuz Turgul'un az ama öz sinemasında izlediklerim içinde en sevdiğim ve beni en gerek duygusal gerek dramatik yönden en çok etkileyen filmidir. Özellikle dönemde çekilen içi boş toplumsal filmlerini çok iyi tiye almıştır.


0 yorum: