Fur: An Imaginary Portrait of Diane Arbus




















“A real freak”

Steven Shainberg’in Patricia Bosworth'un yazdığı biyografiden uyarladığı film, ünlü fotoğrafçı Diane Arbus’un kendini keşfetme sürecini anlatıyor. "Ucubeler"in fotoğrafçısı Diane’i filmin başında kocasına moda fotoğrafları çekmesinde yardım eden iki çocuk annesi mutsuz bir kadın olarak görüyoruz. Gösterdiği en aykırı davranış balkonda elbisesinin birkaç düğmesini açarak küçük bir teşhircilik sergilemesi oluyor. Üst kat komşusu aşırı kıllanma hastalığına sahip Lionel ile tanışmasıyla ise yakasını gevşetmeye başlıyor. Lionel ve onun farklı arkadaşlarını tanıyarak bilinçdışının sesini dinliyor; ya da ona sürekli normal olması gerektiğini söyleyen içindeki sesi susturuyor. Diane kendini inkar etmek hastalığına tutulan pek çok kadın sanatçıyı düşündürüyor. Kendini içindeki ucubeye teslim etmemiş, iyi bir anne ve eş olmaya zorlamış, Diane'in kendisine sürekli tekrarladığı "cesur olmalıyım" sözünü hayata geçirememiş ne kadar çok kadın sanatçı var olamadan kaybolup gitti kim bilir?

Diane Arbus’u Nicole Kidman canlandırıyor. Bu tür roller büyük oyunculuklar sergileyen tanınmış yüzlere emanet ediliyor hep, ama bu da ister istemez akıllarda soru işaretleri oluşturuyor. Acaba izlediğimiz ne kadar Diane Arbus? Sylvia Plath yakın zamanda nasıl da histerik bir kadına dönüştürüldü, tutkulu bir kadın olarak bilinen Iris Murdoch’a sadece şöyle bir dokunulup geçildi?.. Açıkçası bazen yönetmenlerin kadın sanatçıların peşlerini bırakmalarını istiyorum. Çünkü kadınlar söz konusu olduğunda aşkları uğruna mahvolan kadınları seviyor onlar. Yaratıcılık yüzünden acı çekmek erkeklere göre bir işmiş gibi.

Aslında ben Diane’in fotoğraflarını nasıl çektiğini bilmek isterdim. Ya da Lionel ile olan ilişkisi kadar diğer “ucubeler” ile ilişkisini de. Çünkü filmin süsü gibi duruyor onlar, oysa Diane’in aralarında kendini bulduğu insanlar olmalılardı. Bu yüzden bana göre film tam başlaması gereken yerde malesef bitiyor. Filmi izledikten sonra Diane Arbus’un çektiği fotoğraflara uzun uzun bakmakta fayda var, filmden daha çok şey anlatıyorlar çünkü…

2 yorum:

  1. Adsız said,

    merhaba

    sinemada kadın imgesine dair böyle bir yorumla karşılaşmak beni çok heyecanlandırdı ve mutlu etti..düşüncelerini daha başka ortamlarda dile getirmeni diliyorum seni tebrik ediyorum..

    on 11 Ağustos 2007 15:13


  2. hayalmeyal said,

    düşüncen beni çok sevindirdi, teşekkür ederim..

    on 11 Ağustos 2007 19:46